Bijeenkomst 1: Het startpunt (Noorderpoort)

Inleiding

Het onderwijslandschap verandert constant, en als team streven we ernaar om niet alleen mee te gaan met deze veranderingen, maar ze ook actief vorm te geven. De centrale vraag: Hoe versterken we samen de kwaliteit van ons onderwijs?

Aanleiding

De groeiende behoefte aan kwaliteit en uniformiteit in het mbo-onderwijs vormt de aanleiding. We richten ons op:

  • Deskundigheidsbevordering: Versterken van kennis en vaardigheden binnen het team.
  • Uniforme aanpak beroepsgerichte vakken:Afstemming van lesmethodes en werkprocessen.Ontwikkeling van een consistente en herkenbare onderwijsstructuur.

Dit doen we in wekelijkse bijeenkomsten van nu tot 1 april.

Casusdilemma

Scenario: Een cyberaanval legt alle systemen plat. Leermiddelen, digitale platforms en methodes zijn niet meer beschikbaar. Hoe starten we opnieuw?
De kernopbrengsten zijn:

  • Terugvallen op ervaring en kennis.
  • Onderzoek en voorbereiding.
  • Praktische, alternatieve aanpakken.

Daarnaast focussen we ons op onderwijsstructuren, normen en waarden, en de specifieke behoeften van studenten. Het onderwijs blijft overeind door te bouwen op sterke fundamenten.

Waarvoor leiden we op in het mbo?

Onze missie is het voorbereiden van studenten op een succesvolle toekomst, met een focus op de drievoudige kwalificatieplicht:

  • Toegang tot de arbeidsmarkt.
  • Doorstroom naar vervolgopleidingen.
  • Functioneren als volwaardige deelnemers in de maatschappij.

Deze visie vormt de ruggengraat van ons mbo-onderwijs.

De basis van het onderwijs

Het fundament van ons onderwijs ligt in de volgende documenten:

  • Kwalificatiedossier: Beschrijft kerntaken en werkprocessen die aansluiten op de beroepspraktijk.
  • Examenprogramma: Definieert hoe en wat wordt getoetst.
  • Onderwijs- en examenregeling (OER):
    • Biedt duidelijke kaders voor onderwijsuitvoering, toetsing en examinering.
    • Vormt de vertaling van kwalificatiedossiers naar praktische richtlijnen.
    • Helpt studenten, docenten en teams werken binnen een gestructureerd kader.

Met deze elementen creëren we een helder, consistent en kwaliteitsvol onderwijsaanbod.

Vooruitblik

In de komende bijeenkomsten verdiepen we ons in:

  • Kwalificatiedossiers Beveiliger 2 en 3.
  • Examenprogramma’s van de SVPB.
  • Onderwijs- en examenregelingen (OER-en).